Wciągaj gry nosem. Poczuj spalone gumy z Need for Speeda i zgniłe zwłoki z Wiedźmina

Człowiek ma pięć zmysłów. W grach najczęściej korzystamy ze wzroku i ze słuchu. Co z pozostałymi?

Zdjęcie nosa pochodzi z serwisu Shutterstock

Zdjęcie nosa pochodzi z serwisu Shutterstock

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak działa gadżet FeelReal, który generuje zapachy
  • co o zapachowych grach sądzą twórcy Wiedźmina i Dying Light
  • czym jest "efekt Swayzego"
  • jak działa force feedback i dlaczego przyda się w grach przyszłości

    Wirtualna rzeczywistość pozwoli nam maksymalnie wykorzystać wzrok i słuch (bardziej wzrok). Ale przecież są kina zwane 7D, które oddziałują też na inne zmysły. Tam odczuwamy zapach, powiew powietrza, temperaturę, wibracje, zmiany pozycji, dotyk.

    Zapachy z komputera

    Aktualnie twórcy gogli wirtualnej rzeczywistości skupiają się na możliwie najlepszym i najwygodniejszy dla odbiorcy przeniesieniu obrazów oraz dźwięków, a także – pośrednio – dotyku.

    Pojawiają się też firmy, które pragną, byśmy mogli poczuć zapach łąki czy krwi. Będzie to możliwe na przykład dzięki gadżetowi o nazwie FeelReal, ale można podejrzewać, że kolejne, podobne, powstają już w tajnych laboratoriach.

    FeelReal

    Jak działa FeelReal? Zakładamy go na twarz, niżej niż gogle. W obudowie kryją się dwie dysze, które generują kropelki pary, wywietrzniki, specjalny mikrofon. Jest też otwór (z niego wydobywają się zapachy). Na razie dostępny jest jedynie prototyp.

    Nowe salony gier

    – Wszystkie eksperymenty z połączeniem VR z bieżniami, kontrolerami dotykowymi i ruchowymi robią wielkie wrażenie – mówi Klaudiusz Zych, współzałożyciel studia Flying Wild Hog, który pracował m.in. nad pierwszym Wiedźminem, Painkillerem czy Hard Reset.

    – A połączenie VR z efektami jak z kin 4D, ruchomym fotelem czy zapachami, dmuchaniem powietrza czy pryskaniem wodą to by na pewno było ciekawe doświadczenie – ocenia Zych.

    Zobacz również: Tech Heroes #1 - Sos Sosowski - Gadżetomania.pl

    3D Headset

    – Gracz z natury jest leniwy – twierdzi natomiast Daniel Sadowski, właściciel Nitreal Games, gdzie powstała m.in. seria gier Gardens Inc. – Dopóki nie pojawi się prawdziwy Matrix jakoś nie wyobrażam sobie, że ludzie masowo będą grać w gry biegając z pełną zbroją symulującą różne odczucia – ocenia.

    – Pojawiały się już różne pomysły z dodatkowym oświetleniem pokoju gracza albo z zapachami, ale wszystko to kończyło się albo na niszowych produktach albo nawet nie zamieniło się w produkty – wspomina.

    – Z punktu widzenia psychologii człowieka, smak i węch, pomijając technologiczne bariery i komplikacje, to jest temat na daleką przyszłość – przewiduje Michał Nowakowski, wiceprezes ds. rozwoju biznesu w CD Projekt RED (twórcy serii Wiedźmin). – Być może nikt nigdy nie będzie chciał tej bariery pokonać ze względu na opory użytkowników – uważa.

    Gracze jak duchy

    – Michael Abrash na ostatniej konferencji Oculusa zrobił podsumowanie researchu nad wykorzystaniem innych niż słuch i wzrok zmysłów. Ogólnie jest słabo – przypomina Michał Staniszewski, reprezentant grupy Plastic i współtwórca gry Datura.

    – Aktualnie w przypadku wirtualnej rzeczywistości mamy do czynienia z efektem, który osoby badające tę technologią nazywają „efektem Swayzego”. To pojęcie odwołuje się do filmu „Uwierz w ducha”, w którym główny bohater, grany właśnie przez Patricka Swayzego, nie może wchodzić w interakcje z przedmiotami, choć te jawią mu się jako realne – wyjaśnia Staniszewski
    .

    "Uwierz w ducha"

    Podobnych odczuć doświadczają użytkownicy wirtualnej rzeczywistości, którzy choć dotykają przedmiotów, de facto nic nie odczuwają. Niemniej pierwsze kroki na drodze ku temu, by odczucie dotyku było zwrotne, już dokonaliśmy. Jak?

    – Zrobi to znany od dawna force feedback, odpowiedzialny już dziś za wstrząsy na padach i innych kontrolerach, zsynchronizowany z tym co będziemy oglądać w okularach VR – zauważa Radosław Gwarek, projektant sztucznej inteligencji w 11 bit studios, aktualnie pracujący nad grą PixWing.

    Właśnie w oparciu o force feedback trwają prace badawcze nad doświadczaniem bodźców pochodzących z kontrolerów ruchu. Dotyk wpłynie na poczucie obecności w VR.

    Wirtualna równowaga

    – Feeling of presence (uczucie obecności) jest w VR bardzo mocne dzięki temu, że nie możemy odwrócić oczu od widzianego obrazu, a całą naszą przestrzeń widzenia wypełnia obraz w hełmie, co w połączeniu z dobrymi słuchawkami stereo daje niesamowite doznania – przypomina Paweł Rohleder, dyrektor ds. badań i rozwoju technologii w firmie Techland, która zasłynęła ostatnio Dying Light.

    Dying Light

    – Dzięki temu wpływamy też mocniej na zmysł równowagi, bo nasz błędnik traci odniesienie do realnej pozycji użytkownika – wyjaśnia Rohleder.

    Gry przyszłości

    – Wyobrażam sobie, że [b]już wkrótce powstaną centra rozrywki, w których będziemy mogli przenieść w VR całe swoje ciało i w pełni oddać jego ruch – marzy Maciej Szcześnik, projektant gier pracujący m.in. dla CD Projekt RED czy 11 bit studios.

    – To już teraz jest możliwe dzięki technologii motion capture nie korzystającej z kamer. Chyba wolałbym jednak, żebyśmy tu się zatrzymali i nie skracali zbytnio granicy między jawą a snem – twierdzi mój rozmówca.

    Mocap Real Boxing

    .
    Pozostaje nam zatem czekać, choć trzeba pamiętać, że według ostatnich badań użytkownicy wirtualnej rzeczywistości aż w 40 proc. będą w niej korzystali z mediów społecznościowych. Tam zapachy raczej nie będą mile widziane.

    10 najlepszych kamer 360 stopni. Tym sprzętem nakręcisz filmy VR

    Jak nakręcić film, który można oglądać w goglach VR? Pomogą w tym specjalne kamery, rejestrujące jednocześnie obraz nie tylko z przodu, ale…

    Podziel się:

    Przeczytaj także:

    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

    Pokaż wszystkie komentarze

    Także w kategorii Rozrywka:

    Najlepsze książki science fiction. Niezbędnik nie tylko dla wielbicieli gatunku 10 najciekawszych statków kosmicznych z filmów. Czym latali Ellen Ripley i Boba Fett? 10 najciekawszych wynalazków MacGyvera: jak zbudować coś z niczego? Miecz świetlny. Wszystko o eleganckiej broni na bardziej cywilizowane czasy Steve Jobs: co wiesz o założycielu Apple’a? Fanboje odpowiadają na co najmniej 80 proc.! Gwiezdny kupiec, czyli Monopol spotyka EVE Online. Legendarna planszówka PRL-u Nazistowska czekolada. Prawie jak jajko niespodzianka Wahadłowiec Buran. Rdzewiejące resztki radzieckiego programu promów kosmicznych Pierwsza gra na peceta powstała w ciągu jednej nocy. Napisał ją Bill Gates - zobacz, jak wyglądała Wszystko o Wiedźminie: nieznana gra z 1997 roku, komiksy i alternatywne zakończenie 10 najdroższych samolotów i śmigłowców wojskowych świata Lech Wałęsa: ulubiony polityk internautów Lech Wałęsa: śmiejesz się z jego wpisów? Zaktualizuj system do Windows 10 i wygraj Microsoft Surface 3 lub Microsoft Lumia 640 XL „Smok”: nowy film Tomasza Bagińskiego miażdży. Demolka, piękne dziewczyny i latające monstra Sid Meier: geniusz, który stworzył Cywilizację 5 seriali idealnych do oglądania w zimowe wieczory na LG OLED TV Snake: wąż, który zmienił mobilną rozrywkę. Od 1-pikselowej linii do grafiki 3D 10 powodów, dla których OLED TV + Blu-ray to najlepszy sposób na oglądanie sagi Star Wars 007 Tomasz Kot powinien zagrać Geralta w filmowym Wiedźminie Nie tylko Gwiezdne Wojny. Dokąd zaprowadzi nas nowy Star Trek? Seks napędza rozwój. Nie bądźmy hipokrytami, kochajmy pornografię Broń Jamesa Bonda: czego używa agent 007? Jego sprzęt kupisz za grosze na Allegro