Polski symulator okrętu wojennego. O grze stworzonej na potrzeby wojska opowiada Emil Leszczyński

W naszym kraju powstają nie tylko Wiedźminy i Dying Lighty, ale również poważne produkcje, łączące w sobie elementy gry wideo z narzędziem szkoleniowym. Jednym z przykładów jest VR Combat Simulator of Warship.

O nietypowej aplikacji rozmawiam z Emilem Leszczyńskim (Lead Programmer w Emilus IT Solutions) twórcą aplikacji VR Combat Simulator of Warship.

Emil "Emilus" Leszczyński

Programista, dziennikarz, redaktor naczelny pism o grach, twórca programu telewizyjnego Escape

Zaczynał jako autor tekstów i sekretarz redakcji w "Top Secret". Redaktor naczelny magazynów o grach "Reset" i "Secret Service". Współpracownik oraz autor tekstów do czasopism "Magia i Miecz", "Złoty Smok", "Gazeta Wyborcza", "Magazyn Logo", "Magazyn Futura", "Magazyn e-media".

Autor scenariusza i redaktor naczelny programu w "W Sieci" dla TVP2. Twórca serii wydawniczej "eXtra Gra" dla CD-Projekt.

Aktualnie Lead Programmer w studio Emilus IT Solutions, wykonującym projekty IT własne, jak i dla największych producentów i wydawców gier i aplikacji na świecie.

Studiował na Politechnice Warszawskiej (Wydział FTiMS), na Uniwersytecie Warszawskim (Dziennikarstwo) oraz w Wyższej Szkole Marketingu i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego (Zarządzanie i Marketing).

Prywatnie miłośnik gier, kierowca rajdowy i pasjonat BMW M3 — zdobywca międzynarodowej rajdowej licencji FIA R, miłośnik astrofotografii i astronomii, zdobywca głównej nagrody w konkursie ESA (Europejskiej Agencji Kosmicznej) na najlepszą aplikację kosmiczną ESAIntouch.

Skąd pomysł stworzenia symulatora działań bojowych okrętu wojennego?
Pomysł stworzenia symulatora działań okrętu otrzymaliśmy razem ze wstępnym scenariuszem z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM), które we współpracy z Polską Grupą Zbrojeniową (PGZ) zleciły wykonanie symulatora na potrzeby prezentacji na targach Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO. Inicjatywa najczęściej przy takich produkcjach wychodzi z ośrodków wojskowych i wynika z ich potrzeb szkoleniowych i badawczych.

Jak bardzo realny jest taki symulator?
Głównie imituje on działania bojowe — bardziej skupiając się na doświadczeniu VR jaki oferuje zestaw Gear VR ze smartfonem Samsung. Główną potrzebą powstania tego projektu była prezentacja targowa, mająca na celu zainteresowanie potencjalnych kontrahentów produktami i usługami Polskiej Grupy Zbrojeniowej i Centrum Technik Morskich. Na targach m.in. gościł Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda, Minister Obrony Narodowej Antoni Macierewicz, a także przedstawiciele Armii z całego świata zainteresowani Polskimi rozwiązaniami.

Z tego powodu realizm jest na poziomie podstawowym, odtwarzającym kolejne etapy rozpoznania i zwalczania zagrożeń w warunkach bojowych, przy okazji pokazując urządzenia i rozwiązania techniki wojskowej w trakcie działań wojennych na morzu.

Z czego korzystaliście przy tworzeniu symulatora?
Otrzymaliśmy modele i elementy 3D. Zostały one przygotowane przez modelarzy na zlecenie CTM na podstawie planów wojskowych, przy zachowaniu neutralności jednostek — żeby można było przeprowadzać prezentację dla różnych kontrahentów — bez wskazania na przykład jednostki kraju X zwalczającej jednostkę kraju Y.

Zobacz również: Niełatwe sprawy: monitor Philips 21:9

Czy to raczej narzędzie do szkolenia wojskowego czy dla wirtualnych turystów?
Symulator powstał jako prezentacja rozwiązań wojskowych do działań na morzu, jednakże spełnia zarówno funkcję szkoleniową, jak i rozrywkową.

Czy tego rodzaju symulatory to przyszłość szkoleń?
VR to przyszłość wszelkiego rodzaju szkoleń, szczególnie rozgrywanych w sytuacjach stresowych. Po założeniu okularów wirtualnej rzeczywistości uczestnik symulacji w bardzo dużym stopniu zostaje zaangażowany do przezywania tego co się dzieje przed jego oczami. Otrzymując silne bodźce oddziałujące na jego zmysły. W ten sposób wzmacnia się przekaz i silniej przekazuje rzeczy i działania do zapamiętania podczas prezentacji czy szkolenia.

Czego brakuje, by faktycznie trenować w ten sposób?
Aktualnie głównym ograniczeniem jest wysokiej jakości grafika odtwarzana na lekkich urządzeniach mobilnych. Nastąpił paradoks rozwiązań — dobre karty to mocne PC z Oculusem, które trzeba nosić w plecakach — mniejsze i lekkie rozwiązania mobilne np. Gear VR niestety mają ograniczenia sprzętowe kart instalowanych w smartfonach. Brakuje rozwiązania łączącego łatwość i lekkość rozwiązania mobilnego z mocnymi kartami graficznymi ze stacjonarnych stacji graficznych — ale to już tylko kwestia czasu, aż powstaną takie zestawy do wirtualnych szkoleń.

VR Combat Simulator of Warship (CTM/PGZ)

Symulator działań bojowych fregaty morskiej przygotowany na potrzeby prezentacji targowych dla kontrahentów Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM).

Użytkownik symulatora rozpoczyna od wybrania wersji językowej — dostępne opcje język polski i angielski. Następnie przechodzi do widoku ogólnego jednostki morskiej. Mamy możliwość obejrzenia uzbrojenia i systemów rozpoznania bojowego — sonar podwodny, działo oraz radar. Z tej pozycji mamy możliwość wejścia do pokoju dowodzenia, skąd będą prowadzone działania wojenne.

W pokoju dowodzenia symulowane są działania prawdziwych konsol bojowych CTM/PGZ, a także wielkoformatowych środków reprezentacji pola walki. W wyznaczonym czasie następuje wykrycie miny i uruchomienie alarmu bojowego. Zadaniem użytkownika jest odnalezienie właściwej konsoli do obsługi sonaru podwodnego i namierzenie miny. Następuje zejście pod wodę i wizualizacja rozpoznania zagrożeń sonarem.

Po namierzeniu miny, użytkownik aplikacji przenoszony jest z powrotem do pokoju dowodzenia, gdzie za pomocą konsoli odpowiedzialnej za sterowanie pojazdem podwodnym. Uruchamia procedurę wyładunku pojazdu z zamocowanym ładunkiem wybuchowym i za pomocą okrętowego dźwigu następuje zwodowanie urządzenia. Następnie użytkownik przenoszony jest do konsoli, za pomocą której steruje robotem, tak aby umieścić ładunek przy namierzonej minie. Po umieszczeniu ładunku w odpowiedniej odległości, musi oddalić się urządzeniem na bezpieczną odległość i za pomocą zapalnika radiowego detonować ładunek i zniszczyć minę.

Po pomyślnym ukończeniu pierwszego zadania wracamy do pokoju dowodzenia. Po wyznaczonym czasie uruchamiany jest kolejny alarm, sygnalizujący namierzenie radarem jednostki nawodnej, która atakuje fregatę. Należy wybrać właściwą konsolę, odpowiedzialną za sterowanie działem i przejść do wizualizacji ostrzału. Zatopienie wrogiej jednostki kończy drugie zadanie bojowe i realizację całej symulacji.

Aplikacja głównie skupia się na doświadczeniu VR i jest uniwersalnym narzędziem prezentacji rozwiązań OBR CTM/PGZ przeznaczonym dla kontrahentów wojskowych na targi na świecie.

Urządzenia, konsole, narzędzia i środki bojowe przygotowano według scenariusza przekazanego przez OBR CTM/PGZ i stworzone zostały przez studio Emilus IT Solutions na gogle wirtualnej rzeczywistości GearVR współpracujące ze smartphonem marki Samsung.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Technologie:

Za kulisami rezerwacji online. Jak kupić tani bilet? Jak odzyskać hasło ukryte za gwiazdkami? Bill Gates: kradnij pomysły, zdradzaj przyjaciół, ciężko pracuj. Tak zostaniesz miliarderem Współczesne czołgi i pojazdy bojowe Wojska Polskiego. Ten sprzęt ma nas obronić Te samoloty mają nas bronić! Jakim sprzętem dysponuje polskie lotnictwo? Tajny projekt NASA: dlaczego rozsypano w Kosmosie miliony miedzianych igieł? Nieznane samoloty polskich konstruktorów, które nigdy nie weszły do produkcji Wojsko i gry wideo: rozrywka w służbie zabijania. Jak i do czego armia wykorzystuje gry komputerowe? LG Premium Kombi - test nowoczesnej lodówki LG Xiaoyi Yi Action 4K: kamerka sportowa z baterią na 2 godziny nagrywania UHD Sennheiser Orpheus HE90: najdroższe słuchawki świata już wkrótce w Polsce GoPro Karma - wszystko, co musisz wiedzieć o składanym dronie Epson Pro Cinema LS10500: projektor z innowacyjnym sposobem wyświetlania oraz obsługą 4K LG 24UD58-B i 27UD58-B: budżetowe monitory do gier w 4K ze wsparciem AMD FreeSync Test portfela Zenlet blokującego RFID. Czy zabezpieczenie naszych kart płatniczych naprawdę działa? Sharkoon Skiller SGM1: mysz dla zaawansowanych graczy z regulacją wagi i nawet 10800 DPI Asus ROG Strix Wireless: pierwsze na świecie bezprzewodowe słuchawki kompatybilne z PC i PS4 Muzik One: słuchawki Bluetooth dla fanów Spotify, Twittera i Facebooka Benq ZOWIE XL2430: zaawansowany monitor 144 Hz dla wymagających graczy George Hotz rzuca wyzwanie Tesli. Moduł Comma One zmieni dowolny samochód w pojazd autonomiczny Philips PicoPix 4935 - test i recenzja SteelSeries Rival 500: mysz z powiadomieniami wibracyjnymi do gier MMO i MOBA Western Digital My Passport X 2 TB: szybka zewnętrzna pamięć do Xboksa i peceta [test] L. U. C. Y.: domowa asystentka głosowa ze zdolnością uczenia się

Popularne w tym tygodniu:

Inteligentne rowery LeEco: wbudowana nawigacja, fitness tracker i komunikator Jak odzyskać hasło ukryte za gwiazdkami? DR ZĄBER Sentry: stworzona w Polsce obudowa o wymiarach konsoli Budynek, który walczy ze smogiem. Jest ratunek dla zatrutych miast! Renesans kaset magnetofonowych: trend na przekór cyfryzacji Bill Gates: kradnij pomysły, zdradzaj przyjaciół, ciężko pracuj. Tak zostaniesz miliarderem Siłownia jak starożytna galera. Ćwicz, aby dopłynąć do celu! Majsterkowanie dla zaawansowanych: Xbox One S w formie laptopa Aplikacje dla architektury x86 uruchomimy również na procesorach ARM Basslet: nadgarstkowy subwoofer pozwala poczuć odsłuchiwaną muzykę Najbardziej bezużyteczny klawisz na klawiaturze. Do czego służy? Płonące baterie w przyszłości ugasi wbudowany czynnik gaśniczy