Polski symulator okrętu wojennego. O grze stworzonej na potrzeby wojska opowiada Emil Leszczyński

W naszym kraju powstają nie tylko Wiedźminy i Dying Lighty, ale również poważne produkcje, łączące w sobie elementy gry wideo z narzędziem szkoleniowym. Jednym z przykładów jest VR Combat Simulator of Warship.

O nietypowej aplikacji rozmawiam z Emilem Leszczyńskim (Lead Programmer w Emilus IT Solutions) twórcą aplikacji VR Combat Simulator of Warship.

Emil "Emilus" Leszczyński

Programista, dziennikarz, redaktor naczelny pism o grach, twórca programu telewizyjnego Escape

Zaczynał jako autor tekstów i sekretarz redakcji w "Top Secret". Redaktor naczelny magazynów o grach "Reset" i "Secret Service". Współpracownik oraz autor tekstów do czasopism "Magia i Miecz", "Złoty Smok", "Gazeta Wyborcza", "Magazyn Logo", "Magazyn Futura", "Magazyn e-media".

Autor scenariusza i redaktor naczelny programu w "W Sieci" dla TVP2. Twórca serii wydawniczej "eXtra Gra" dla CD-Projekt.

Aktualnie Lead Programmer w studio Emilus IT Solutions, wykonującym projekty IT własne, jak i dla największych producentów i wydawców gier i aplikacji na świecie.

Studiował na Politechnice Warszawskiej (Wydział FTiMS), na Uniwersytecie Warszawskim (Dziennikarstwo) oraz w Wyższej Szkole Marketingu i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego (Zarządzanie i Marketing).

Prywatnie miłośnik gier, kierowca rajdowy i pasjonat BMW M3 — zdobywca międzynarodowej rajdowej licencji FIA R, miłośnik astrofotografii i astronomii, zdobywca głównej nagrody w konkursie ESA (Europejskiej Agencji Kosmicznej) na najlepszą aplikację kosmiczną ESAIntouch.

Skąd pomysł stworzenia symulatora działań bojowych okrętu wojennego?
Pomysł stworzenia symulatora działań okrętu otrzymaliśmy razem ze wstępnym scenariuszem z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM), które we współpracy z Polską Grupą Zbrojeniową (PGZ) zleciły wykonanie symulatora na potrzeby prezentacji na targach Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO. Inicjatywa najczęściej przy takich produkcjach wychodzi z ośrodków wojskowych i wynika z ich potrzeb szkoleniowych i badawczych.

Jak bardzo realny jest taki symulator?
Głównie imituje on działania bojowe — bardziej skupiając się na doświadczeniu VR jaki oferuje zestaw Gear VR ze smartfonem Samsung. Główną potrzebą powstania tego projektu była prezentacja targowa, mająca na celu zainteresowanie potencjalnych kontrahentów produktami i usługami Polskiej Grupy Zbrojeniowej i Centrum Technik Morskich. Na targach m.in. gościł Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda, Minister Obrony Narodowej Antoni Macierewicz, a także przedstawiciele Armii z całego świata zainteresowani Polskimi rozwiązaniami.

Z tego powodu realizm jest na poziomie podstawowym, odtwarzającym kolejne etapy rozpoznania i zwalczania zagrożeń w warunkach bojowych, przy okazji pokazując urządzenia i rozwiązania techniki wojskowej w trakcie działań wojennych na morzu.

Z czego korzystaliście przy tworzeniu symulatora?
Otrzymaliśmy modele i elementy 3D. Zostały one przygotowane przez modelarzy na zlecenie CTM na podstawie planów wojskowych, przy zachowaniu neutralności jednostek — żeby można było przeprowadzać prezentację dla różnych kontrahentów — bez wskazania na przykład jednostki kraju X zwalczającej jednostkę kraju Y.

Zobacz również: Wideorecenzja: Manta 3D Cyber Eye

Czy to raczej narzędzie do szkolenia wojskowego czy dla wirtualnych turystów?
Symulator powstał jako prezentacja rozwiązań wojskowych do działań na morzu, jednakże spełnia zarówno funkcję szkoleniową, jak i rozrywkową.

Czy tego rodzaju symulatory to przyszłość szkoleń?
VR to przyszłość wszelkiego rodzaju szkoleń, szczególnie rozgrywanych w sytuacjach stresowych. Po założeniu okularów wirtualnej rzeczywistości uczestnik symulacji w bardzo dużym stopniu zostaje zaangażowany do przezywania tego co się dzieje przed jego oczami. Otrzymując silne bodźce oddziałujące na jego zmysły. W ten sposób wzmacnia się przekaz i silniej przekazuje rzeczy i działania do zapamiętania podczas prezentacji czy szkolenia.

Czego brakuje, by faktycznie trenować w ten sposób?
Aktualnie głównym ograniczeniem jest wysokiej jakości grafika odtwarzana na lekkich urządzeniach mobilnych. Nastąpił paradoks rozwiązań — dobre karty to mocne PC z Oculusem, które trzeba nosić w plecakach — mniejsze i lekkie rozwiązania mobilne np. Gear VR niestety mają ograniczenia sprzętowe kart instalowanych w smartfonach. Brakuje rozwiązania łączącego łatwość i lekkość rozwiązania mobilnego z mocnymi kartami graficznymi ze stacjonarnych stacji graficznych — ale to już tylko kwestia czasu, aż powstaną takie zestawy do wirtualnych szkoleń.

VR Combat Simulator of Warship (CTM/PGZ)

Symulator działań bojowych fregaty morskiej przygotowany na potrzeby prezentacji targowych dla kontrahentów Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM).

Użytkownik symulatora rozpoczyna od wybrania wersji językowej — dostępne opcje język polski i angielski. Następnie przechodzi do widoku ogólnego jednostki morskiej. Mamy możliwość obejrzenia uzbrojenia i systemów rozpoznania bojowego — sonar podwodny, działo oraz radar. Z tej pozycji mamy możliwość wejścia do pokoju dowodzenia, skąd będą prowadzone działania wojenne.

W pokoju dowodzenia symulowane są działania prawdziwych konsol bojowych CTM/PGZ, a także wielkoformatowych środków reprezentacji pola walki. W wyznaczonym czasie następuje wykrycie miny i uruchomienie alarmu bojowego. Zadaniem użytkownika jest odnalezienie właściwej konsoli do obsługi sonaru podwodnego i namierzenie miny. Następuje zejście pod wodę i wizualizacja rozpoznania zagrożeń sonarem.

Po namierzeniu miny, użytkownik aplikacji przenoszony jest z powrotem do pokoju dowodzenia, gdzie za pomocą konsoli odpowiedzialnej za sterowanie pojazdem podwodnym. Uruchamia procedurę wyładunku pojazdu z zamocowanym ładunkiem wybuchowym i za pomocą okrętowego dźwigu następuje zwodowanie urządzenia. Następnie użytkownik przenoszony jest do konsoli, za pomocą której steruje robotem, tak aby umieścić ładunek przy namierzonej minie. Po umieszczeniu ładunku w odpowiedniej odległości, musi oddalić się urządzeniem na bezpieczną odległość i za pomocą zapalnika radiowego detonować ładunek i zniszczyć minę.

Po pomyślnym ukończeniu pierwszego zadania wracamy do pokoju dowodzenia. Po wyznaczonym czasie uruchamiany jest kolejny alarm, sygnalizujący namierzenie radarem jednostki nawodnej, która atakuje fregatę. Należy wybrać właściwą konsolę, odpowiedzialną za sterowanie działem i przejść do wizualizacji ostrzału. Zatopienie wrogiej jednostki kończy drugie zadanie bojowe i realizację całej symulacji.

Aplikacja głównie skupia się na doświadczeniu VR i jest uniwersalnym narzędziem prezentacji rozwiązań OBR CTM/PGZ przeznaczonym dla kontrahentów wojskowych na targi na świecie.

Urządzenia, konsole, narzędzia i środki bojowe przygotowano według scenariusza przekazanego przez OBR CTM/PGZ i stworzone zostały przez studio Emilus IT Solutions na gogle wirtualnej rzeczywistości GearVR współpracujące ze smartphonem marki Samsung.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Technologie:

Jaki nóż wybrać? Najlepsze scyzoryki i foldery za 50, 100 i więcej złotych Sprzęt dla graczy – sposób na wyciąganie kasy od naiwnych czy narzędzia dla zawodowców? Zestawy Smart Home, na które stać każdego Polaka Najlepsze gadżety dla wielbicieli kawy: niesamowite ekspresy, zaparzacze i akcesoria Opaski sportowe: którą wybrać? Przegląd activity trackerów Nurkujące drony i łodzie jak statki kosmiczne: osobisty sprzęt do podróży pod wodą Sprzedawca w sklepie komputerowym - zawód ograniczonego zaufania Broń, która nie zabija. Wojna przyszłości: wszystko zniszczone, żadnych zabitych 8 cudów techniki z lat 90. Napęd ZIP, robot AIBO i pager BlackBerry. Pamiętasz je? Xanadu - zapomniany przodek WWW. Kto naprawdę wymyślił hipertekst? Bezpowrotnie tracimy dane. Nic po nas nie zostanie – ostrzega wiceprezes Google’a V3 - mordercza stonoga Hitlera. Największe działo drugiej wojny testowano w Międzyzdrojach „Das Marsprojekt”. Marsjańska misja Wernhera von Brauna z 1952 roku Jak prasa pisała o Internecie w 1988 roku? Quiz Gadżetomanii: Kto to powiedział? Dopasuj cytaty do znanych postaci! Ernő Rubik, człowiek schowany za kostką Binairy Talk – dane zapisane w obłokach dymu. Odczytamy je laserem Nietypowe zastosowania WD-40. Do czego można go wykorzystać? Jak oni podrabiają! Chińczycy skopiowali kuchenkę gazową Apple'a i... alpejski kurort Bałakława - tajna baza radzieckich okrętów podwodnych Niesamowity XC-120 Packplane: eksperymentalny samolot z lat 50. Kosmiczne technologie, których używamy na co dzień Tego używaliśmy przed internetem. Skazane na zapomnienie stare nośniki danych Cyfrowi aktorzy w filmach. Jak wyglądała droga od prostych modeli 3D do fotorealizmu?

Popularne w tym tygodniu:

Jaki nóż wybrać? Najlepsze scyzoryki i foldery za 50, 100 i więcej złotych Samsung Innovation Museum - odwiedziłem muzeum innowacji w Korei Południowej